Ing. Jaroslav FLÖGEL
Zikova 632/7, Olomouc
V Olomouci 14. února 2014
Primátor statutárního města Olomouce
Martin Novotný
Magistrát města Olomouce
Horní náměstí 583
779 11 Olomouc
Věc: Předání „Petice za obnovení autobusové linky MHD OLC č.23“
Vážený pane primátore,
v přílohách Vám předávám petici s 51 podpisovými archy, které obsahují 955 podpisů občanů Olomouce a okolí. Tito petenti svým podpisem vyjadřují svůj nesouhlas s negativními dopady zrušení autobusové linky MHD Olomouc č. 23 na dopravní obslužnost sídliště Nové Sady v Olomouci.
Dopady zrušení linky č. 23 na dopravní obslužnost sídliště Nové Sady:
Autobusová linka č. 23 byla do MHD Olomouc zavedena v roce 1988.
Od té doby přepravila k obecné spokojenosti obyvatel hanácké metropole milióny cestujících. Do 15. 12. 2013 předmětná linka MHD sloužila cestujícím v pracovní dny od 05:00 ráno (zastávka Zikova) do 08:39 ve 20 minutových intervalech od 08:49 do 12:49 ve čtyřicetiminutových intervalech a od 13:19 do 18:39 znovu ve dvacetiminutových intervalech. Tedy od 05:00 do 18:39 hodin vypravil DPMO v pracovních dnech celkem 39 autobusových spojů denně, které umožnily cestujícím přepravu ze zastávky Zikova, přes zastávku Povel škola, Úřad práce, Vlakové nádraží, Autobusové nádraží, až do Holice. Ve dnech pracovního klidu od 05:04 (zastávka Zikova) do 18:29 ve čtyřicetiminutových intervalech bylo realizováno 21 spojů denně. Autobusová linka 23 na své 15 km dlouhé trase obsloužila 22 zastávek a umožnila být ze zastávky Zikova za 10 minut na úřadu práce, za 13 minut na hlavním nádraží, za 16 minut na autobusovém nádraží a za 23 minut na zastávce Holice každý den.
Od 29. 11. 2013 je uvedeno do provozu 1394 metrů nové tramvajové tratě se třemi zastávkami Trnkova, V Kotlině a Šantovka, s propojením na stávající tramvajovou síť. Bylo investováno 280 milionů Kč za stavební práce, 307 milionů stálo 14 nových tramvají. Investice byla realizována za podpory Švýcarských fondů. Jednou z podmínek úspěšného vyúčtování „švýcarské“ dotace je přeprava 1 milionů cestujících ročně (cca 3.000 denně).
Na nové tramvajové trati jsou provozovány dvě nové linky č. 3 a č. 5.
Tramvajová linka č. 3 na své 5,1 km dlouhé trase obsluhuje 13 zastávek. V pracovní dny přepravuje cestující (ze zastávky Trnkova) v 15 minutových intervalech od 04:40 do 22:40. Jedná se celkem 73 spojů denně. Tento spoj umožňuje dopravu ze zastávky Trnkova za 4 minuty k nákupnímu centru Šantovka, za 7 minut k Tržnici, za 9 minut k soudu, za 11 minut na náměstí Hrdinů, za 15 minut na náměstí Republiky a za 20 minut na hlavní nádraží. Ve dnech pracovního klidu linka č. 3 končí na náměstí Hrdinů. Na zhruba poloviční trase 2,5 km obsluhuje jen 6 zastávek a to od 04:42 do 23:22 (zastávka Trnkova) jde celkem o 40 spojů denně ve 30 minutových intervalech.
Tramvajová linka č. 5 na své 3,3 km dlouhé trase obsluhuje 7 zastávek. Ze zastávky Trnkova jezdí v pracovních dnech celkem 29 spojů denně ve 30 minutových intervalech od 04:43 do 18:33. Ve dnech pracovního klidu na stejné trase je realizováno ze zastávky Trnkova 36 spojů od 04:57 do 22:27 ve 30 minutových intervalech. Ze zastávky Trnkova Šantovka za 4 minuty, Úřad práce za 8 minut Hlavní nádraží za 11 minut.
Potud je vše v pořádku. Obyvatelé sídliště Nové Sady jsou spokojeni. Na okraj sídliště jezdí ten nejvíce ekologický způsob hromadné dopravy. Počet všech spojů MHD, varianty tras a dostupnost jiných částí města se rozšířila.
Změnu přinesl až nové jízdní řád platný od 15. 12. 2013. V tomto jízdním řádu už předmětná autobusová linka č. 23 není.
Více negativ než pozitivních přínosů.
Mezi ty pozitivní snad přivedení ekologického způsobu dopravy na okraj sídliště Nové Sady. Větší komfort MHD pro obyvatele části ulic Trnkova, Rooseveltova, Radova, Skupova. Více spojů ve večerních hodinách a ve dnech pracovního klidu pro všechny, kteří nemají problém s pohybovým aparátem.
Mezi negativa je potřebné zařadit:
- Prodloužení docházkových vzdáleností pro všechny ostatní. Pro obyvatele ulic Zikova, Werichova, Rožňavská, Voskovcova, Schweitzerova, Jeremiášova, Nešporova a pod…
- Velký problém pro starší hůře pohyblivé spoluobčany, pro obyvatele domova důchodců Zikova a Peškova.
- Ztráta přímého spojení na autobusové nádraží a do Holice, větší frekvence přestupů. Přetížená autobusová linka č.12.
- Při použití tramvaje č. 3 dvojnásobný čas cestování, ve dnech pracovního klidu nutný přestup na náměstí Hrdinů.
- Nutnost dalších investic na prodloužení tramvajové trati ulicí Zikova a Schweitzerova.
- Zřízení nových zastávek Zikova, Schweitzerova, U kapličky a točny poblíž ulice Jižní.
- Hluk a prašnost stavebních prací na nově budovaných úsecích, stavební uzávěra ulice Zikova.
- Problémy Dopravního podniku města Olomouce s nedostatečnou kapacitou „Depa“ je nutná výstavba nových prostor pro parkování kolejových vozidel. Po dokončení rekonstrukce kolejí a nástupišť na hlavním nádraží je plánováno využití prostor za 5. nástupištěm.
Při zvážení všech okolností vidíme za vznikem nové tramvajové trati lobbing provozovatelů nákupního centra Šantovka. V realizovaných 1394 metrech nové tramvajové tratě je přímo naprogramován (jako u televizního seriálu) další díl. Další investice a pro projekční a stavební firmy další zajímavé zakázky. Bez prodloužení trati se dopravní obslužnost sídliště nezlepší. Pokračování stavby v tomto volebním období není reálné. Odhad začátku dalších prací je rok 2017, proto by bylo poctivé, aby zvolení zastupitelé města Olomouce své rozhodnutí o zrušení autobusové linky č. 23 přehodnotili.
Jsem s pozdravem,
Ing. Jaroslav FLÖGEL
Mapa sídliště Povel
Linka 23: Povel, škola - Zenit - Velkomoravská - U Teplárny - Vejdovského - Hlavní nádraží - Fibichova - Autobusové nádraží podchod - ČSAD - Pekárny - U Mlýna - Holice - [Keplerova] - [Průmyslová]
Linka 3: Trnkova - V Kotlině - Šantovka - Tržnice - Okresní soud - Náměstí Hrdinů - U Sv. Mořice - Nám. Republiky - U Dómu - Žižkovo nám. - U Bystřičky - Hlavní nádraží - Fibichova
Linka 5: Trnkova - V Kotlině - Šantovka - Envelopa - Vejdovského - Hlavní nádraží - Fibichova