Letecká záchranná služba je nedílnou součástí integrovaného záchranného systému. Její zdravotnickou část zajišťuje stát prostřednictvím krajů. Provoz vrtulníků zajišťuje také stát, ale prostřednictvím čtyř subjektů - Armáda, Policie a dvě soukromé firmy Alfa-helicopter a DSA. Zakázka z roku 2008 na provoz vrtulníků soukromými firmami byla nastavena na osm let, tedy koncem tohoto roku smlouvy vyprší. Jsme tak nyní ve fázi, kdy je potřeba zajistit plnohodnotné fungování letecké záchranky od roku 2017.
Je mojí prioritou, aby v našem kraji nadále fungovala kvalitní letecká záchranná služba, na kterou se mohou všichni občané spolehnout.
Protože se mediálním prostorem šíří spousta polopravd, omylů a dezinformací, cítím povinnost se do této záležitosti osobně vložit, informovat o skutečném stavu a jako olomoucký lékař a politik dopomoci tomu, aby v našem kraji (resp. celé ČR) nadále fungovala kvalitní letecká záchranná služba, na kterou se mohou všichni občané spolehnout. Ostatně díky neskutečnému zapálení lékařů, záchranářů, pilotů, prostě všech, kteří pomáhají a zachraňují lidské životy, tomu tak doposud je!
Míč je na straně Ministerstva zdravotnictví
V úterý jsem se setkal s vicepremiérem a ministrem financí Andrejem Babišem, abychom probrali kroky, které letos musí následovat. Ministr mě především ujistil, že vyřešení otázky provozu letecké záchranné služby je i jeho prioritu a parametry zakázky na následující období od roku 2017 se nyní dolaďují. Snahou Vlády je zabezpečit plynule navazující, fungující a finančně odpovídající leteckou záchranku. Požaduje vypsání zakázky na až čtyři roky a celkem šest vrtulníkových základen z deseti. Čtyři by provozovala Policie a Armáda. Míč je tedy nyní na straně Ministerstva zdravotnictví, které má tendr připravit. Do budoucna se má hledat takové hospodárné řešení, aby všechny základny provozoval stát, samozřejmě při zachování vysoké úrovně provozu.
Společnost Alfa-helicopter, současný provozovatel vrtulníků na čtyřech základnách včetně Olomouce, již avizovala, že se budoucí soutěže nezúčastní. Je třeba vyvrátit spekulace, že provoz letecké záchranky je tímto ohrožen. Rozhodně tomu tak není! Zájem již projevili jiní provozovatelé, ať už z ČR nebo Rakouska či Německa. Mým přáním je, aby nový provozovatel byl minimálně tak dobrý, jako ten současný. Je však potřeba, aby Ministerstvo zdravotnictví soutěž stihlo a zvládlo. Jsem přesvědčen, že žádné katastrofické scénáře nehrozí. Lékaři, záchranáři, piloti, ale hlavně občané Olomouckého kraje se nemusí obávat. Létat se bude.
Vicepremiéra jsem společně s kolegy z krajské organizace hnutí ANO pozval do Olomouce, aby se mohl zblízka podívat na práci lékařů a záchranářů v první linii a osobně se setkal se zdravotníky z celého kraje i s veřejností. Bude to ideální prostor pro další diskuzi. A já samozřejmě budu průběžně informovat o vývoji situace a budoucnosti letecké záchranné služby (nejen) v Olomouckém kraji. Jako služebně nejstaršímu lékaři olomoucké záchranky mi na jejím osudu, stejně jako na bezpečí a zdraví občanů, velmi záleží.
Olomoucká letecká záchranka v číslech
3245 vzletů od roku 2009 do roku 2015.
Z toho 2784 primárních letů, tj. záchranné, vyhledávací akce, živelné pohromy, sanitní služby (ostatní jsou sekundární lety, tj. plánované, např. přeprava pacientů do jiných zdravotnických zařízení).
2410 letových hodin nalétáno během těchto zásahů.
Přibližně 20 minut nám za normálních povětrnostních podmínek trvá let z olomoucké základny na nejsevernější místo v kraji.