Ale zpátky k tématu. Cílem akce bylo vyvolat diskusi nad otázkou, zda se "může Olomouc stát českým cyklistickým Oxfordem". Téma nejen o rozvoji městské cyklistiky, ale i o možné změně mentality občanů v oblasti využívání nízkouhlíkové přepravy a aktivního životního stylu obecně. Ono se vlastně téměř nediskutovalo. Nebo spíše diskutovali účastníci s moderátorem a politici tvořili jakousi naslouchací kulisu. V rámci tohoto poněkud nešťastně zvoleného formátu jsme dostali pouhé tři minuty k reakci na podněty, které zazněly z úst v úvodu přednášejících hostů a moderátora Jardy Martinka z Asociace měst pro cyklisty. A abych byl objektivní, ještě jsme si "vyprosili" 60 sekund na závěrečnou reakci. I přes tyto organizační nedostatky musím říct, že zaměření akce i z pohledu olomouckého ANO bylo nadmíru aktuální a přínosné.
Tématu tzv. udržitelné městské mobility neboli rozvoji hromadné a cyklistické dopravy spolu s pěším pohybem po městě se dosud přímo nevěnovala žádná politická reprezentace města. Trendu, který zaznamenávají a cíleně řeší v celé řadě vyspělých západoevropských měst, se neubrání ani Olomouc. Trvalý nárůst automobilismu a s ním spojené nároky na jízdní a parkovací plochy, nedostatečná bezpečnost, chybějící infrastruktura či služby pro cyklisty, malá propagace cyklodopravy jako levné a rychlé alternativy k autům, ale i alarmující počty obézních dětí a mládeže. To vše zaznělo jako podněty k řešení na adresu nás politiků. Nebudu komentovat reakce mých politických oponentů, kteří měli, stejně jako já, minimum prostoru k formulování svých stanovisek a názorů a zkrátka improvizovali.
Z mého pohledu je důležité, že naše myšlenky formulované do čtyř volebních pilířů ANO Olomouc přesně kopírují potřeby města a jeho občanů i v této oblasti. V rámci pilíře aktivní a zdravé město pro všechny generace se rozvoji udržitelné městské mobility věnujeme přímo a o zakomponování cyklostrategie do plánu rozvoje dopravy města jsem prakticky mluvil jako jediný politik. V rámci jednotlivých komisí města pak programově počítáme s posílením spolupráce a angažovanosti odborníků i občanských komunit a to v rámci pilíře partnerství. V rámci pilíře zaměřeného na řádné hospodaření hodláme zcela změnit rozhodovací procesy směrem ke strategickému plánování a řízení, které je běžné u velkých korporací, jakou je i město. Plánování dopravní i městské infrastruktury tak bude automaticky zahrnovat návrhy "chodcům a cyklistům přívětivých opatření".
I přes drobné výtky musím poděkovat organizátorům akce za inspirativní setkání. Hodláme čerpat jak ze vzdělávacího programu pro města "Cyklistická akademie", tak z dobré praxe těch, kteří jsou nejen v Česku v rozvoji cyklodopravy daleko před námi.
A na závěr plním slib poskytnout našim čtenářům informační zdroje k tématu:
www.cyklomesta.cz
www.cyklodoprava.cz
www.cyklokonference.cz
www.cyklostrategie.cz
www.ceskojede.cz