Každý rodič dnes ví, že dítě ve školním věku je velkou investicí svou výší srovnatelnou s nákupem auta nebo bytu. Podle ekonomických expertů náklady na školáka od první do páté třídy přesahují 200 tisíc korun a obdobně nás stojí žák na druhém stupni základní školy. Přitom nejnáročnější bývá právě první ročník a náklady rok od roku narůstají. Podle psychologů jsou právě v tomto období v mnoha rodinách děti vystaveny zvláštnímu mixu pozitivního očekávání a obav. Na jedné straně rodiče svého potomka, budoucího školáka, přesvědčují a uklidňují, že ve škole to bude super, že poznají nové kamarády a čeká je spousta zážitků. Naproti tomu od nich ale slyší, kolik peněz všechno stojí, jak si musí těch školních pomůcek vážit, nezničit je a neztratit. Velká odpovědnost a stres pro malé dítě... Ale dejme si ruku na srdce, kdo z nás aktovku a její obsah považoval za něco, co musí ochraňovat jako oko v hlavě? Kolik z nás ji během chvíle proměnilo na čerstvém sněhu na sáně nebo hodilo do rohu hřiště při čutání s kamarády?
Rostoucí náklady na školní potřeby a pomůcky dělají těžkou hlavu taky ředitelům škol a učitelům. Stále obtížněji se jim při současném rozpočtu daří pokrýt spotřebu učebnic a pomůcek. Dochází často k paradoxům, že školy dokážou získávat a čerpat dotace v řádu desítek miliónu na rekonstrukce svých budov a modernizaci učeben, ale na výbavu pro žáky peníze shánějí těžko.
„Nemůžeme mluvit o důležitosti vzdělání a škudlit na učebnicích a pomůckách,“ říká k problému, který trápí řadu škol, Mirek Žbánek. Dostupnost školních potřeb a pomůcek řadí k jednomu ze základních komfortů, který má dítě ve škole mít. Proto se hnutí ANO v Olomouci rozhodlo po vzoru celé řady jiných měst zavést příspěvek na školní pomůcky pro prvňáčky, tzv. pastelkovné. „Nejde o žádný předvolební populismus, ale systémový krok, který dává mladým rodinám signál, že počítáme s jejich podporou při výchově dětí. Zároveň se snažíme zjednodušit a sjednotit výběr základních pomůcek. Rádi bychom, aby tento balíček nesl značku města, protože chceme klást důraz na vazbu našich žáků k Olomouci,“ dodává na vysvětlenou k pastelkovnému, které by mělo od roku 2019 být ve výši 1.000 korun na každého prvňáčka bez rozdílu.
Výbavu žáku vyšších stupňů chce hnutí ANO v Olomouci řešit úpravou příspěvku na provoz škol po řádné analýze potřeb, kterou si nové vedení radnice nechá zpracovat.
Zážitková pedagogika umožní dětem získat důležité zkušenosti
Mimo pastelkovného hnutí ANO připravuje další opatření, která by měla přispět ke kvalitě a rozvoji vzdělávání i kompetencí žáků. „Rád bych, aby se olomoucké základní školy staly lídrem v oblasti nového trendu ve vzdělávání, takzvané zážitkové pedagogiky,“ představuje Žbánek další ze svých vizí. Zážitková pedagogika, která pracuje s rozborem a zpětnou reflexí prožitých zážitků, má umožnit dětem získat zkušenosti, které si ponesou do dalšího života.
„Cílenou podporou tohoto projektu chceme školám zajistit dostupnost nejrůznějších vzdělávacích prostředků, jakými jsou hry, tvořivé dílny, besedy s atraktivními hosty nebo další aktivity zaměřené na sebepoznání a sociální vazby, a to v nejrůznějším, zejména mimoškolním, přírodním, kulturním nebo průmyslovém prostředí. Předpokládám, že jedním z hlavních partnerů tohoto projektu města by měla být Univerzita Palackého, která se tímto tématem zabývá,“ dodává Žbánek.
Hnutí ANO proto připravuje rozšíření stávající koncepce rozvoje školství, která se danou problematikou zabývá pouze v oblasti environmentální výchovy a spolupráce s centrem ekologických aktivit města Olomouce Sluňákov. Nová vize má také zvýšit zájem a zapojení rodičů do školského života. Olomouc má díky široké nabídce středních a vysokých škol, pestrosti přírodního a kulturního prostředí i vysoké vzdělanosti obyvatel velký potenciál v hledání forem zážitkového vzdělávání. Děti tak mohou získat bezpočet možností jak poznat sami sebe, své město a získat návod, jak trávit volný čas a překonávat jednotvárnost všedních dnů.
Mirka Žbánka, kandidáta na primátora města Olomouce, najdete i na Facebooku: www.facebook.com/MirekZbanek