Za klub ANO jsme se až na výjimky ani tak nezabývali jednotlivými položkami jako spíš celkovou filosofií hospodaření města. Před patnácti lety se dluh města pohyboval na úrovni 0,5 miliardy, dnes schválený rozpočet počítá se zadlužením 2,07 miliardy. Přitom strmý růst zadlužení probíhal v období masivního výprodeje majetku a štědrých dotací z EU. Za politické eskamotérství lze označit předloženou prognózu zadluženosti města v následujících letech (viz graf níže). Rada města zastupitelstvu představila iluzi o splácení dluhu, která měla v publiku vyvolat dojem, že existuje reálná možnost během deseti let snížit dluh na polovinu. Neexistuje. Tedy lépe řečeno existuje, pokud daňové příjmy města porostou v řádu stovek miliónů ročně nebo naopak stovky miliónů sebereme z výdajů města. Milan Feranec s nadsázkou vypočítal, kdy bychom v takovém případě zavřeli divadlo, zrušili městskou policii, MHD atd.
"Strany koalice splácení dluhu, který svým špatným hospodařením v uplynulých dvaceti letech vytvořily, zcela ignorují. Nastavit si rozpočtový výhled tak, že po dobu své vlády nic nesplatím a pak naplánují nereálné splátky těm, co usednou ve vedení města po mě, je vrcholem politického ignorantství," hodnotí přístup koalice Feranec.
Vyrovnané hospodaření města koalice odmítla
Návrh na hledání úspor a vyrovnané hospodaření, které by alespoň zabránily dalšímu zadlužování, vedení města spolu se zástupci KSČM nepodpořilo. Stejně jako návrhy na omezení výdajů na propagaci nebo dalších zbytných výdajů, které jsme považovali za účelnější přesunout např. na sociální účely nebo podporu kultury. Za špatný označuje přístup koalice k hospodaření města i předseda klubu Mirek Žbánek. "Vezmeme-li v úvahu, že snižovat zadlužení by měly budoucí vlády v době poklesu evropských dotací, růstu sociálních nároků a stále méně příznivých demografických trendů, tak se jedná o ekonomický nesmysl. To nehovořím o stále rostoucí potřebě investovat do zastaralé infrastruktury, která by už dnes vyžadovala řádově miliardy korun," dodává Žbánek s tím, že odpověď na otázku, kde se na to vezmou peníze, od ekonomického náměstka Majora vlastně ani nečekal.
Na druhou stranu jsme podpořili "holdingové" využívání disponibilních prostředků z účtů městských firem, které omezí nutnost města krátkodobě si půjčovat peníze za situace, kdy leží za téměř nulový úrok na účtech. Tento návrh vychází z našeho podnětu a doufáme, že stejně tak koalice připraví koncepci centrálních nákupů pro město a jeho organizace. Zastupitelstvo schválilo i koncepci nakládání s vybraným majetkem města. Veřejnost se tak poprvé může seznámit s tím, jaké budovy město vlastní a jak s nimi v budoucnu naloží. Jak ale k předloženému materiálu opět dodal Milan Feranec, "je pěkné, že máme koncepci, škoda jen, že už nemáme co prodávat."
Poznámka: Celkové zadlužení Olomouce Rada města v roce 2016 zvýší oproti roku 2015 na 2,07 miliardy korun. Následující graf vyjadřuje vývoj prognózy zadluženosti města v čase.
- modré sloupce vyjadřují výši dluhu a jeho splácení plánováno v roce 2008
- červené sloupce jsou prognózy z roku 2010
- zelené sloupce jsou prognózy z roku 2015