Pokusím se, z pohledu lídra vítězné strany, zhodnotit uplynulý rok vládnutí. Nepochybně to bude pohled odlišný od sebehodnocení koalice, která prezentuje jen příznivý stav věcí a problémy považuje za „dědictví let minulých“. Není to ale dědictví, je to její vlastní břímě, které si s sebou jednotlivé strany do koaličního projektu přinesly.
Nelze upřít snahu některým novým členů Rady o změnu přístupu. Jenže jak jsem se sám mnohokrát přesvědčil, starého psa novým kouskům nenaučíš a některé zlozvyky se za 20 let staly téměř genetickou součástí fungování města. Změnit to nebude vůbec jednoduché. Obávám se, že ještě neskončila doba trestních vyšetřování, vysvětlování na policii apod. Paradoxně se ale plní celá řada nápadů, se kterými přišly nové opoziční strany, včetně našeho hnutí, a které strany koalice léta ignorovaly a dnes kopírují.
Stále však postrádáme možnost veřejnosti nahlížet do smluv města a jeho organizací, zejména když tomu technicky nic nebrání a jinde to normálně funguje. Mnohé dodnes ovlivňují rozpočet města. Jen namísto Aquaparku jsme mohli v Olomouci postavit tisíc nájemních bytů a vyřešit financování sociálního bydlení na desítky let dopředu. Každý z nás ve svém okolí ví o investici, která by byla důležitější než naddimenzované a předražené kanceláře v Namiru apod.
Koalice slibovala odpovědné hospodaření, audit majetku města, účelné využívání dotací, posílení daňových příjmů atd. Kroky, které by vedly k lepšímu hospodaření, jsou zatím neznatelné. Město své firmy neřídí, neurčuje jim strategické cíle, nekontroluje jejich hospodaření. Neexistuje centrální nákup zboží a služeb. Chybí koncepce prodeje městského majetku. O prodeji prostřednictvím elektronických dražeb se začalo uvažovat až po našem opakovaném naléhání. Ke zlepšení příjmů Rada učinila jediný krok: navrhla 100% zvýšení daně z nemovitostí, které kvůli našemu razantnímu odporu nakonec odložila.
Postrádáme opatření k ochraně a rozvoji městské zeleně, ovzduší a půdy. Dohání se zanedbaná bezpečnost v dopravě i energetice. Změny územního plánu stále probíhají pod taktovkou developerů a investorů. A mohl bych pokračovat dále...
Jedinou oblastí, kde vedení města překypuje aktivitou, je navyšování rozpočtu na svůj marketing a PR. Patrně v duchu hesla „Když už jsme toho pro občany moc neudělali, tak alespoň ať jsme všude vidět a vypadáme hezky!“
Chybí jasná vize, jaké město tady chceme nechat našim dětem. V tomto je odpovědnost všech zastupitelů stejná. V dalších letech to i pro nás bude priorita a věřím, že s koalicí najdeme společnou řeč.