O existenci tzv. konkurenční doložky ve smlouvě s bývalým ředitelem Zeleným jsem se dozvěděl na prvním jednání dozorčí rady někdy v březnu. Přišlo mi absurdní, že by České dráhy měly vyplatit 12 měsíčních platů Zelenému za situace, kdy:
- mají ztrátu za loňský rok ve výši cca 1,9 miliardy Kč
- generální ředitel byl ve funkci pouhých 7 měsíců
Snažil jsme se najít způsob, jak nevyplácet tuto doložku. Prošel jsem si všechny zápisy z dozorčích rad a nikde jsem nenašel, že by konkurenční doložku schválili. Proto je konkurenční doložka neplatná, jelikož v rozporu se stanovami nebyla projednána v dozorčí radě. Důvodem pro nevyplacení tedy je:
- smlouva o konkurenční doložce byla uzavřena v rozporu se stanovami společnosti
- její vyplacení by vzhledem k ekonomické situaci Českých drah bylo nemravné a poškozovalo akcionáře (tedy stát)
Nyní budeme řešit, kdo je za sjednání takového benefitu pro bývalého šéfa drah zodpovědný. I státní firmy se musí chovat hospodárně. Doba, kdy se vyplácely „zlaté padáky“, skončila.
Ve hnutí ANO chceme být důslední jak na ministerské úrovni, tak na komunální. Nebudeme tolerovat zlaté padáky, narychlo zajištěné trafiky, nevýhodné smlouvy a obecně nehospodárné nakládání s veřejnými prostředky.
Milan Feranec
1. náměstek ministra dopravy
předseda hnutí ANO Olomouc